donderdag 3 september 2015

De Afsluitdijk

Ja daar ben ik eindelijk weer.
Ik laat het te snel aan Christien over.
Maar ik ga het met jullie over de " Afsluitdijk " hebben.
Ik begin met een gedicht ontstaan tijdens mijn eerste oversteek over dit wereld wonder van Nederlandsche bodem.
En dat was vandaag 3 September 2015.

De afsluitdijk altijd wind tegen.
Soms met regen.
Vandaag regen en wind tegen.
Dat valt helemaal tegen.

Ja ja dat wondertje van waterbeheersing.
Kan je behoorlijk bezighouden.
Er zijn ons wel 14 fietsers tegemoet gekomen.
Allemaal met een smile op het gezicht.
En gelijk hebben ze.
Dat zouden wij ook hebben.
En wij weten dat ze vast ergens anders hetzelfde hebben doorgemaakt.

De cijfers op een rijtje over deze dijk .
32 km lang en 90 meter breed.
13,6 miljoen kubieke meter kleileem op de bodem.
1,8 miljoen kubieke meter kleileem en klei voor de bekleding.
23,5 Miljoen kubieke meter zand in de dijk.
1,6 Miljoen zink en kraagstukken gemaakt van 23 miljoen bossen rijshout .
1,4 miljoen zuilen en straatstenen.
15 Spuisluizen bij Den Oever.
10 Spuisluizen bij Korwerderzand.
2 schutsluizen bij Korwerderzand.
1 schutsluis bij Den Oever.

Er hebben 4000 rijshoutwerkers, grondwerkers, kraanmachinisten, steenzetters, aannemers en  ingenieurs gewerkt aan dit dijkje en dat in de dertiger jaren.
Dus mij hoor je niet klagen over wind en regen..

Tot gauw Siebren.

1 opmerking:

  1. Ja wat een ongelooflijk bouwwerk de afsluitdijk. Er zijn plannen in de maak voor een nieuw bezoekerscentrum, meer natuur, een rivier voor vismigratie van het wad naar het ijsselmeer en een aantal windmolens. Bovendien is een bedrijf (blue energy) bezog met het omzetten van zoet naar zout water en andersom. Er staat dus heel veel te gebeuren daar de komende jaren. Groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen